خورشید درخشان

ابعاد علمی و سیاسی مقام معظم رھبری

خورشید درخشان

ابعاد علمی و سیاسی مقام معظم رھبری

خورشید درخشان

خامنہ ای خمینی دیگر است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

شخصیت حضرت آیت الله خامنه ای خلف صالح امام

شنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۰۸ ب.ظ

 جمهوری اسلامی ایران در زمان رحلت امام ( ره)

خرداد ماه سال 1368 یکی از اندوهبارترین و در عین حال یکی از پر شکوه ترین ایامی است که ملت مسلمان ایران در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خود دیده است . در این ماه از یک سو رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار مقدس جمهوری اسلامی ایران به ملکوت اعلی پیوست و عالمی را در غم ارتحال خود سوگوار کرد و از سوی دیگر ، بزرگ مردی از سلاله پاک یامبر گرامی اسلام به رهبری و زعامت پر شکوه ترین و عظیم ترین انقلاب تاریخ معاصر جهان برگزیده شد . این دو حادثه هم زمان ، موجب شد تا خرداد ماه برای همیشه از یک جایگاه خاصی در تاریخ ایران اسلامی برخوردار گردد.

تدابیر و آینده نگری های امام در مسیر هموار کردن رهبری آینده

امام خمینی (ره) به دلیل تقوی و بینش الهی ه داشتند ، نسبت به مسائل و آینده نگری نسبت به آن ها ، از قدرت فوق العاده ای برخوردار بودند ، به گونه ای که بعد از جنگ که دغدغه اصلی نظام و انقلاب بود ، توجه خود را به مسایل مهم سیاسی و فرهنگی که نقش تعیین کننده در تداوم انقلاب داشت معطوف نمود .

به خصوص آن وجود عزیز که گویی می دانست امت اسلامی ما در آینده ای نزدیک ، وجود شریف او را در بین خود ندارد به دلیل عشقی که به انقلاب و مردم داشت ، تلاش نمود تا آنجا که ممکن است راه را هموار کرده و مشکلات صعب العبور را حل کرده و به تعبیر خویش با قلبی آرام و خیالی راحت به سوی پروردگارش بشتابد. از جمله مهم ترین اقداماتی که امام خمینی (ره) پیش از ارتحالشان و حدودا یک سال قبل از آن و به خصوص بعد از پذیرش قطع نامه 598 بدان همت گماشتند ، زمینه سازی هایی در مسیر فراهم آمدن شرایط مناسب جهت انتخاب رهبری بعد از خودشان بود.

تأییدات امام (ره)

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی در بیان وضعیت خاصی که بعد از تصمیم نسبت به عزل قائم مقام رهبری پیش آمد و آن ها به حضور امام رسیده و ار امکان ایجاد خلاء رهبری صحبت می کنند ، این طور می گوید:

« در جلسه ای که با حضور سران سه قوه ، آقای نخست وزیر ( وقت) و حاج احمد آقا در محضر امام بحث شد . حرف ما با حضرت امام این بود که اگر این قضیه اتفاق بیفتد، ما بعدا با قانون اساسی مشکل داریم ، زیرا ممکن است خلاء رهبری پیش بیاید . ایشان گفتند : خلاء رهبری پیش نمی آید و شما آدم دارید . گفتیم چه کسی ؟ ایشان در حضور آقای خامنه ای گفتند : این آقای خامنه ای.»

و ایشان به نقل از مرحوم حاج احمد آقا خمینی می گوید :

« وقتی آبت الله خامنه ای در سفر کره شمالی بودند، امام گزارش های ان سفر را از تلویزیون می دیدند . از آن منظره دیدار از کره و استقبال مردم و با سخرانی ها و مذاکرات خود در آن سفر خیلی جالب و امام گفته بودند : ( الحق ایشان شایستگی رهبری را دارند ).

همینطور دختر حضزت امام ، خانم زهرا مصطفوی راجع به لیاقت آیت الله خامنه ای به رهبری از نظر امام نقل می کنند که:

« من مدت ها قبل از برکناری قائم مقام رهبری از محضر امام درباره رهبری پرسسیدم و ایشان از آیت الله خامنه ای نام بردند و پرسیدم که آیا شرط مرجعیت و اعلمیت در رهبری لازم نیست و ایشان نفی کردند و از مراتب علمی ایشان پرسیدم و صریحا فرمودند که ایشان اجتهادی را که برای ولی فقیه لازم است دارد .»

امداد غیبی و رحمت الهی در مورد انتخاب مقام معظم رهبری

از دیگر ویزگی های انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری ، توأم بودن آن با نوعی امداد های غیبی است که تنها کسانی متوجه ان می شوند که حضور در آن مجلس داشته و متوجه شوند که چگونه عوامل مختلفی بدون دخل و تصرف های عادی با هم جمع شده و در نهایت به این انتخاب منجر شده اند . شنیدن بعضی از خاطرات می تواند گویای گوشه ای از این امور باشد .

آیت الله مشکینی عضو شورای بازنگری قانون اساسی ونیز رئیس مجلس خبرگان در این باره می فرمایند :

« این رحمت الهی بود و من معتقدم همچنانکه قیام امام امت (ره) از ابتدا توأم با یک امداد های غیبی و کارهای معجزی بود که خداوند به وسیله او حرکت و نهضت او را تا به اینجا رسانید ، ما تا اینجا این جوری حدس می زنیم

و بلکه مطمئنیم که خداوند می خواهد باز از حالا تا بعد انشاءالله این نهضت را رساتر ، قوی تر و گسترده تر و اسلام را انشاءالله در جهان بیش از سابق گسترده کند.

از اینکه یک چنین پیش آمد خیری انجام داد ( انتخاب مقام معظم رهبرب ) ما این حدس را می زنیم که آینده انشاءالله نیک باشد و به هر حال ما انتصاب او را تبریک عرض می کنیم ، به خودمان ، به امتمان تبریک عرض می کنیم .»

آیت الله مهدوی کنی هم معتقدند که این انتخاب الهامی الهی است :

« این الهامی بود از الهامات الهی و هدایتی بود از هدایت معنوی روح حضرت امام (ره) که هنوز این امت را رها نکرده و این رحمتی بود از طرف خداوند که در کوران این مصیبت جانکاه با تعیین آیت الله خامنه ای که از یاران صدیق امام و از یاران خوش نام و خوش سابقه بوده و مجتهد و عادل است به عنوان رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران ، آرامش توأم با اعتماد و اطمینان بر کشور و امت فداکارمان حاکم گردید .»

اقبال روحانیت از رهبری مقام معظم رهبری

آیت الله العظمی اراکی (ره):

انتخاب شایسته حضرت عالی به مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران ، مایه دلگرمی و امیدواری ملت قهرمان ایران است .

آیت الله العظمی بهاءالدینی (ره):

از همان زمان رهبری را در آیت الله خامنه ای می دیدم ، چرا که ایشان ذخیره الهی برای بعد از امام بوده است . باید او را در اهدافش یاری کنیم .

آیت الله جوادی آملی :

مقام رهبری سیر عروج امام امت است که به آیت الله خامنه ای رسیده است . لذا نهضت اسلامی و امت میلیونی ، آن مراجع عالیقدر و حوزه های علمی همگی پشت سر رهبر قرار دارند و فرامین ایشان را مطاع می دانند زیرا پیامبر گرامی اسلام فرموده است :

از آن کسی که متولی و زمامدار امور مسلمین است اطاعت کنید ، چون بقاء نظام اسلامی در گرو پیروی از مقام معظم رهبری است .

حجت الاسلام و المسلمین مرحوم سید احمد خمینی (ره):

حجت الاسلام مرحوم سید احمد خمینی (ره) پس از انتخاب آیت الله خامنه ای با ایشان بیعت کرده و ضرورت پشتیبانی از معظم له را تأکید می کنند :

انتخاب شایسته و بسیار خداپسندانه حضرت عای ، باعث شادی تمام دوستداران اسلام و انقلاب اسلامی گردید . حضرت عالی از چهره های درخشان انقلاب اسلامی بوده و همواره مورد تأیید و تکریم امام عزیزمان بوده اید.

امروز من و شما باید خالصا برای خدا و اسلام و نظام اسلامیمان از رهبر بزرگوارمان حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته حمایت کرده و در راه او که راه امام عزیزمان است گام برداریم.

آیت الله خامنه ای در میان یکصد چهره با نفوذ جهان

هفته نامه "تایم" در تازه ترین شماره خود ، یکصد چهره با نفوذ را که خبر های جهان را می سازند ، معرفی کرده است . در میان این صد نفر ، تنها یک نفر ایرانی به چشم می خورد: آیت الله خامنه ای ، رهبر انقلاب .

از جذاب ترین موضوعاتی که معرفی این صد نفر را جذاب کرده است ، نویسندگانی است که شرحی بر دلیل پر نفوذ بودن این افراد نوشته اند و دلیل خبر سازیشان را آورده اند .

در شرح ویژگی هایی که حضرت آیت الله علی خامنه ای رابه عنوان یکی از چهره های پر نفوذ سال مطرح می کند ، نوشته است که او "متعادل کننده بزرگ" به شمار می رود . این روحانی که در سخن گفتن محتاط است ، اگرچه از آشتی با غرب خود داری می کند ، اما از مواجه مستقیم نیز اجتناب می ورزد .

"تایم" این صد نفر را به پنج دسته تقسیم کرده است : رهبران و انقلابیون ، سازندگان و بزرگان حوزه های مختلف ، هنرمندان ، دانشمندان و متفکران، قهرمانان و پیشوران.

امام خامنه ای و سیاسیون بزرگ جهان

کوفی عنان ( دبیر کل سابق سازمان ملل) و امام خامنه ای:

من با شخصیت های مختلف از جمله ژاک شیراک و هلموت کهل دیدار داشته ام که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته ام ،ولی در ملاقات با ایشان احساس کردم ، هنوز کسی را مثل ایشان ندیده ام .

شخصیت معنوی ایشان چنان مرا تحت تأثیر قرار داد که پیش خودم فکر کردم چرا شخصیتی مثل من باید دبیر سازمان ملل باشد، پس از این دیدار شخصیت هایی که مرا جذب کرده بودند ، همه را به فراموشی سپردم . همیشه معتقد بودم شخصیت های معنوی و عرفانی از مسائل سیاسی اطلاعی ندارند ولی در دیدار اخیرم ایشان را در اوج قداست ، شخصیتی سیاسی دیدم که آنچه از سیاسیون بزرگ در ذهنم بود همه را پاک کردم .

سخنان خاویر پزروکوئیار ( دبیر کل اسبق سازمان ملل متحد) در مورد مقام معظم رهبری :

بعد از صدرو قطع نامه 598 سازمان ملل متحد از سوی کشور های قدرتمند دنیا بر ایران فشار های زیادی وارد می شد تا آن را بپذیرد . در همان ایام ، خاویر پزروکوئیار ، دبیر کل آن وقت سازمان ملل متحد ، برای رایزنی های لازم به ایرن آمد و با حضرت آیت الله خامنه ای ( که ان زمان رئیس جمهور بودند ) ملاقات کرد.

پس از ملاقات ، دکوئیار به من گفت : رئیس جمهور شما از کدام دانشگاه علوم سیاسی فارغ التحصیل شده است؟

گفتم چطور؟ گفت : من از چند دانشگاه معتبر دنیا مدرک دکتری علوم سیاسی دارم و بیش از سی سال است که کار سیاسی می کنم و ده سال است که دبیر کل سازمان ملل متحد هستم . در این مدت کمتر شخصیت سیاسی و رئیس جمهوری هست که او را ندیده و با او گفتگو نکرده باشم ، ولی تا کنون شخصیتی سسیاستمدار و هوشمند تر از رئیس جمهور شما ندیده ام ... .

اینها از زبان دکتر بشارتی وزیر سابق کشور بیان شده است.

سخنان ولادیمیر پوتین ( رئیس جمهور سابق روسسیه)

در سفر رئیس جمهور روسیه به ایران پس از دیدار با رهبر انقلاب می گوید :

با عنایات به مطالعاتی که من درباره مسیح داشته ام ، د رملاقات با رهبر ایران ، تمام ویژگی های نوشته شده برای مسیح را در آیت الله خامنه ای دیدم و برایم متجلی شد . وی ادامه داده است : حکیم بزرگی در ایران نشسته است که به ذهن من خطور نمی کرد او تا به این حد همه جانبه نگر باشد . او حکیم و دانشمندی است که تصمیم گیری و نظم سیاست ایران با اوست و با وجود درایت و هوش سرشار لیشان ، هیچ خطری متوجه ایران نمی شود . من در ملاقات با ایشان معنای واقعی قانون اساسی جمهوری اسلامی و مفهوم ولایت فقیه و ولایت علمای دینی را که شنیده بودم ، فهمیدم ... .

  • RIZWAN HAIDER NAQVI

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی